Základní informace o MA 21
Místní Agenda 21

Co je místní Agenda 21?
I když se název zdá poněkud zvláštní, je možné ho snadno vysvětlit:
Místní odkazuje na vlastní místo působení- bydliště, obec, případně region.
Agenda je slovo latinského původu a znamená program nebo také seznam, který je třeba splnit, aby bylo dosaženo cíle.
21 znamená, že se jedná o to, co musíme udělat v 21. století, vyzývá k uvažování v delším časovém horizontu.
Místní Agenda 21
- je programem rozvoje obce, regionu, který zavádí principy udržitelného rozvoje do praxe
- zohledňuje konkrétní místní problémy
- propojuje tři základní problémové okruhy: ekonomický, sociální a environmentální
- hledá řešení ve spolupráci se všemi složkami místního společenství, takže odráží jejich potřeby
- zohledňuje dopady rozhodnutí na všechny oblasti života i v delším časovém horizontu
- zapojuje veřejnost do plánování a realizace plánů
Vznik místní Agendy 21
Místní Agenda 21 vychází z hlavního dokumentu Agenda 21, který byl přijat na Konferenci OSN o životním prostředí a rozvoji v Rio de Janeiru v roce 1992. Představitelé 178 světa se sešli k řešení otázky dalšího vývoje na naší planetě. Výsledkem složitých jednání byla shoda na určitých zásadách a přijetí několika významných dokumentů, které také podepsali představitelé tehdejšího Československa. Jedním z těchto dokumentů je právě Agenda 21. Dokument je poměrně obsáhlý, má 40 kapitol a 500 stran. Každá kapitola se věnuje jedné oblasti, potřebné pro nastolení udržitelného rozvoje.
Základní principy udržitelného rozvoje
- propojení základních oblastí života - ekonomické, sociální a environmentální- řešení zohledňující pouze jednu nebo dvě z nich není dlouhodobě efektivní
- dlouhodobá perspektiva - každé rozhodnutí je třeba zvažovat z hlediska dlouhodobých dopadů, je třeba strategicky plánovat
- kapacita životního prostředí je omezená - nejenom jako zdoje surovin, látek a funkcí potřebných k životu, ale také jako prostoru pro odpady a znečištění všeho druhu
- předběžná opatrnost - důsledky některých našich činností nejsou vždy známé, neboť naše poznání zákonitostí fungujících v životním prostředí je stále na nízkém stupni, a proto je na místě být opatrní
- prevence - je mnohem efektivnější než následné řešení dopadů- na řešení problémů, které již vzniknou, musí být vynakládáno mnohem větší množství zdrojů / časových, finančních, lidských /
- kvalita života - má rozměr nejen materiální, ale také společenský, etický, estetický, duchovní, kulturní a další - lidé mají přirozené právo na kvalitní život
- sociální spravedlnost - sociálnímu pilíři udržitelného rozvoje se přikládá stále větší význam podmínek v rámci ekologické únosnosti Země. Ekonomika v tomto výkladu hraje roli nástoje k dosažení zlepšení sociálních podmínek
- zohlednění vztahu " lokální - globální" - činnosti na místní úrovni ovlivňují problémy na globální úrovni - vytvářejí je nebo je mohou pomoci řešit a naopak
- vnitrogenerační a mezigenerační odpovědnost - morální povinnost k budoucím generacím - zajišťujeme jim možnost života ve zdravém prostředí? Nebudou muset spíše řešit problémy, které dnes my vytváříme a nad kterými přivíráme oči?
Místní Agenda 21 by měla vést k zabezpečení urdžitelné kvality života v místním měřítku a měla by vést k otevřené spolupráci celého místního i širšího společenství.
Význam kritérií MA21
- města, obce i regiony budou moci dle jasně definovaných parametrů prokázat, že v praxi uplatňují MA21 a na jaké úrovni MA21 se nacházejí
- sledování stavu procesu MA21 pomocí Kritérií MA21 může být využíváno jako podpůrný prostředek pro žádosti o granty EU a o podporu z vybraných dotačních titulů jednotlivých resortů či krajů (aktivní MA21 budou mít do budoucna větší šanci na tyto zdroje a dotace dosáhnout
Sada kritérií MA21
- Kritéria MA21 jsou členěna do čtyř základních kategorií „A“ (nejvyšší) – „D“ (nejnižší). Těmto kategoriím předchází ještě tzv. „nultá“ kategorie „Zájemci“.
- Každá z kategorií má svá vlastní kritéria a jasně měřitelné ukazatele, které hodnotí úroveň realizace procesu MA21 v dané municipalitě. Předpokladem pro splnění celé kategorie je naplnění a zdokumentování všech v ní obsažených Kritérií MA21.
ma21.cenia.cz
Pondělí a středa, tedy tzv. úřední dny, jsou vyhrazeny přímo práci na pracovišti a v tyto dny jsou Vám úředníci plně k dispozici na svých pracovištích. Potřebný servis vám poskytneme i v ostatní dny, ale protože úředníci během nich mohou vykonávat svou práci i mimo radnici, doporučujeme využít možnosti telefonického, e-mailového či elektronického objednání.
8:00 - 13:00 jsou otevřeny na brněnském pracovišti pouze pokladna a přepážky odboru dopravy a odboru správních činností - občanské průkazy, cestovní doklady, evidence obyvatel, Czech POINT, ověřování podpisu a listin.
8.00 - 14.00 je otevřena podatelna.
8.00 - 13.00 jsou na pracovišti ve Šlapanicích otevřeny pouze pokladna a přepážky Odboru správních činností - občanské průkazy, cestovní doklady a evidence obyvatel.
8.00 - 11.00 a 12.00 - 13.00 je na pracovišti ve Šlapanicích otevřena přepážka Czech Point, ověřování podpisu a listin.
8.00 - 14.00 je otevřena podatelna.
Pondělí a středa, tedy tzv. úřední dny, jsou vyhrazeny přímo práci na pracovišti a v tyto dny jsou Vám úředníci plně k dispozici na svých pracovištích. Potřebný servis vám poskytneme i v ostatní dny, ale protože úředníci během nich mohou vykonávat svou práci i mimo radnici, doporučujeme využít možnosti telefonického, e-mailového či elektronického objednání.
8:00 - 12:00 jsou na pracovišti v Brně otevřeny pouze pokladna a přepážky Odboru dopravy a Odboru správních činností - občanské průkazy, cestovní doklady, evidence obyvatel.
8:00 - 13:00 je na pracovišti v Brně otevřena pouze přepážka Czech POINT, ověřování podpisu a listin.
8.00 - 14.00 je otevřena podatelna.
8.00 - 12.00 jsou na pracovišti ve Šlapanicích otevřeny pouze přepážky Odboru správních činností - občanské průkazy, cestovní doklady a evidence obyvatel.
8.00 - 11.00 a 12.00 - 13.00 je na pracovišti ve Šlapanicích otevřena přepážka Czech Point, ověřování podpisu a listin.
8.00 - 13.00 je otevřena pokladna.
8.00 - 14.00 je otevřena podatelna.
Není úřední den. Je otevřena pouze pokladna (8 - 12 hod.), podatelna (8 13 hod.) a přepážka Odboru správních činností - Czech Point, ověřování podpisů a listin (8 - 13 hod.) na pracovišti MěÚ Šlapanice, Opuštěná 9/2, Brno.
Není úřední den. Je otevřena pouze pokladna (8 - 13 hod.), podatelna (8 13 hod.) a přepážka Odboru správních činností - Czech Point, ověřování podpisů a listin (8 - 11 hod.) na pracovišti MěÚ Šlapanice, Masarykovo nám. 100/7, Šlapanice.
Top