Jak nenaletět

V poslední době se stále častěji setkáváme s bujícími podvody na všech frontách, proto jsme se rozhodli jim věnovat celý seriál článků, abychom vám pomohli je včas rozeznat: 

  1. Podvodné telefonáty
  2. Podvodné e-maily
  3. Podvody přes SMS

Další články budou doplněny v průběhu roku 2024.

Podvodné telefonáty

Jedněmi z nejčastějších podvodů jsou telefonické podvody, z nichž řada míří na nejzranitelnější skupinu – seniory, ale nevyhýbají se ani všem ostatním věkovým kategoriím.

Podvodníci se často vydávají za vnuky, ale můžou se také představit jako vaši lékaři, bankéři, policisté, úředníci či jiné osoby, které ve vás mohou vzbudit zdání bezpečnosti. Zneužívají důvěry a nedostatečné digitální gramotnosti. Škody pak nezřídka mohou dosáhnout astronomických částek. Jak nenaletět, vám poradíme v tomto článku.

Nejčastější scénáře

Dopravní nehoda

Podvodník si předem zjistí vaše jméno, případně i další údaje, aby působil co nejvíce důvěryhodně. Poté vám zavolá a začne vytvářet zdání dopravní nehody vašeho příbuzného. Vydává se za kamaráda nebo ošetřujícího zdravotníka. Tvrdí například, že váš vnuk/příbuzný měl autonehodu, leží v nemocnici a jeho zdravotní stav mu neumožňuje vás kontaktovat. Poprosí o finanční půjčku, kterou potřebuje na úhradu zálohy na opravu auta nebo finanční odškodnění obětem nehody. V případě, že mu ji přislíbíte, pošle „kamaráda“, aby u vás peníze vyzvedl, nebo vám dá číslo účtu, kam máte peníze co nejdříve odeslat.

„Ahoj babi, hádej, kdo volá?“

Podvodník se bude vydávat za vašeho vnuka (vnučku). Stejně jako v případě nehody si vymyslí fiktivní příběh – tentokrát bude žádat o peníze na úhradu dluhů, koupi auta, nemovitosti nebo třeba dárku. Také za sebe bude chtít vyslat prostředníka, aby u vás peníze vyzvedl, nebo vám nadiktuje číslo účtu, kam peníze poslat.

Ukradený či ohrožený bankovní účet

Volají vám „pracovníci bezpečnostního oddělení“ bankovní instituce. Instituci, kde máte uloženy peníze, mohou trefit náhodně, ale obvykle o vás už ale pár informací ví, například adresu. Nejdříve na vás vytvoří tlak příběhem o ukradení či ohrožení účtu (například na vaše jméno se někdo snažil sjednat bankovní půjčku). Volající vám řekne, že budete mít další hovor od policie, vzápětí volá údajný kriminalista, který vás informuje, že jste se stal/a obětí podvodu a máte počkat na další telefonát s instrukcemi. V něm vás „pracovník banky“ bude ujišťovat, že pro ochranu účtu je nutný převod peněz na jiný účet nebo jejich výběr a vklad do bankomatu na kryptoměnu bitcoin (takzvaný bitcoinmat). Pokud na vás telefonující naléhá, abyste někam poslali peníze jako úhradu poplatků pro odblokování účtu nebo pro ochranu financí, jde o podvod. Tyto případy jsou často nepříjemné i pro skutečné pracovníky bankovní instituce, jejichž jméno může být zneužito. Dnešní technologie navíc umí napodobit i jejich hlas. Proto mějte na paměti, že žádná bankovní instituce by takové postupy nepoužila. Nikdy po vás nebude chtít přesun financí po telefonu.

Hacknutý účet Microsoftu nebo zavirovaný počítač

Ozve se anglický mluvčí, který se bude vydávat za pracovníka Microsoftu a vyprávět tentokrát 17 Šlapanický zpravodaj | 1/2024naše téma o ukradeném účtu Windows nebo zavirovaném počítači. Bude po vás chtít nemalou finanční částku za odblokování počítače a nainstalování programu pro vzdálenou správu počítače = podvod.

Reklamní nabídky a výhodné investice

Pracovník call linky vám nabízí výhodnou koupi, investici nebo zprostředkování smlouvy, například na plyn za údajně lákavých podmínek. Ani pohádkové zhodnocení investovaných peněz by vás nemělo přesvědčit k souhlasu. Často se tito pracovníci vydávají za jinak důvěryhodné společnosti, ale jde o podvod. Společnosti by vás tímto způsobem nekontaktovaly. Doporučujeme důrazně volajícímu sdělit, že o nabídky nemáte zájem a nechcete, aby vás znovu kontaktoval. Pozor na sdělování adres – můžete tak nechtěně pozvat do domu podomní obchodníky.

Další možné scénáře:

  • Volání zpět na zmeškaný hovor neznámého čísla, přičemž je účtován vysoký poplatek za odchozí volání (například na zahraniční telefonní číslo nebo takzvané prémiové číslo se zvýšenými poplatky).
  • Volající po vás bude chtít nainstalovat program do počítače pod falešnou záminkou – jde však o počítačový virus.
  • Volající se vydává za pracovníka agentury provádějící výzkum a zjišťuje vaše osobní údaje – věk, adresu, druhy pojištění, zdravotní stav a další, zjišťuje tak informace pro další podvodné telefonáty.
  • „Zkušený investiční poradce“ se vás bude snažit přesvědčit o výhodné investici do kryptoměn. Volající bude chtít instalaci některého programu, ten však bude sloužit pro jeho vzdálený přístup k počítači a podvodník z vás vyláká přístupová hesla do internetového bankovnictví. Druhou variantou je scénář s vkladem peněz do bitcoinmatu.

Preventivní rady

  • Nejlepší ochranou je opatrnost. Každý telefonát raději preventivně považujte za podvod.
  • Jakmile je na vás během telefonátu vyvíjen jakýkoli nátlak, ať už z hlediska času („rychle zaplaťte, jinak hrozí…“) nebo strachu („pošleme na vás vymahače, policii…“), hovor okamžitě ukončete.
  • Všechny informace si co nejdříve ověřte, například u svých příbuzných nebo ve zmíněných institucích. Zamýšlejte se nad reálností požadavku volajícího a ověřujte si jeho totožnost – ptejte se na jména, názvy firem a podobně.
  • Ignorujte všechna vyzvánění z podezřele vypadajících čísel, zvláště těch, která nezačínají obvyklou českou předvolbou +420.
  • Pravost čísla si můžete ověřit na internetu, a zjistit tak, jestli se nevyskytuje v některé databázi s negativními recenzemi.
  • U chytrých telefonů doporučujeme instalaci aplikace pro automatické blokování nevyžádaných telefonátů, které se už díky jiným uživatelům ocitly na černé listině.
  • Pokud příbuzný potřebuje peníze, předávejte je pouze osobně a přímo jemu, ideálně za přítomnosti někoho dalšího. Nikdy nedávejte peníze cizím lidem.
  • Neposílejte peníze na neznámé účty ani je nevkládejte do vkladomatů na základě telefonátu.
  • Nikdy po telefonu nesdělujte své osobní informace, rodná čísla, čísla účtů, platebních karet a podobně.
  • Žádná banka po telefonu nebude chtít vaše přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, nesdělujte je.

Co dělat, pokud jste s volajícím spolupracovali a máte podezření, že šlo o podvod?

  • Pokud se obáváte, že došlo k podvodu, volejte policii na linku 158.
  • V případě vyzrazení informací o bankovním účtu, platební kartě a podobně volejte na zákaznickou linku vaší banky.

Podvodné e-maily

Možná si myslíte, že podvodům prostřednictvím e-mailů odzvonilo a lidé jsou dnes informovaní a digitálně vzdělaní, aby je dokázali rozlišit. Nicméně současné typy e-mailových podvodů jsou velmi důmyslné, a tím i hůře rozeznatelné. Stále dokáží z uživatelů vymámit velké částky peněz nebo získají důležité informace, jako jsou osobní a přihlašovací údaje, případně vám do počítače nainstalují škodlivý software.

Nejčastější scénáře

Nigerijské dopisy

Asi se usmějete, že tento pojem znáte, že nigerijské dopisy už patří do internetového pravěku, přesto se stále objevují. Mají poměrně typický průběh. Odesílatelé se vydávají za bývalé šéfy společností, prince, bankéře nebo jiné osoby. Tvrdí, že mají přístup k velkým částkám, které potřebují převést do jiné země z různých důvodů (politický konflikt, daňové záležitosti apod.). Nebo apelují na city dojemným příběhem, těžce umírajícími nebo strádajícími dětmi v Africe. V textu se často objevují pravopisné chyby a příběhy už na první pohled vypadají absurdně. Stejně jako jiné typy podvodů mají za cíl vylákat z vás osobní informace a bankovní přístupy nebo přímo převod peněz na jejich účet.

Phishing

Phishing je nejběžnějším typem útoku, při němž se útočníci vydávají za důvěryhodnou osobu, organizaci nebo web a snaží se získat citlivé informace, jako jsou hesla, bankovní údaje nebo platební karty. Systém začíná být velmi sofistikovaný, a tak se lze nezřídka setkat s imitací webových stránek bankovních institucí, přepravních společností, úřadů nebo třeba České pošty, ale i s e-shopy.

Zaslané e-maily se tváří důvěryhodně. Můžou ve vás vyvolat strach, varují před neautorizovaným přístupem k vašemu účtu, nutností odblokování účtu nebo ověření vaší identity. Stránky, na něž vás odkazy navedou, připomínají velmi zdařile reálné instituce. Vy se přihlásíte, a útočník tak získá vaše údaje.

V poslední době se často objevují tyto typy podvodných e-mailů:

  • Nedoručený balíček – e-mail vydávající se za Zásilkovnu, který vytváří iluzi nedoručeného balíčku, odeslaný z domény @hotmail.co.uk. Správný e-mail by byl odeslaný z domény @zasilkovna.cz.
  • Balíček z ciziny, na němž visí „clo“ nebo odesilatel špatně spočítal „poštovné“ a zbývá doplatit nějakou malou částku.
  • „Od výhry vás dělí už jen drobný poplatek…“ – ten však končí v kapsách podvodníků avy žádnou výhru nezískáte.
  • Dědictví – e-mail vám slibuje nečekané dědictví v milionových sumách, také často v zahraniční měně. Píše vám „právník“ vašeho zesnulého příbuzného, který vám odkázal jmění. Stačí opět jen poplatek nebo alespoň přístup do bankovního účtu.
  • Rychlé zhubnutí – stačí „jen zaplatit“.
  • Vyhrožování smyšlenou exekucí – úřední tón vás má vyděsit. Pokud obdržíte takovou zprávu a nejste si vědomi dluhu, najděte si na internetu kontakty na údajného exekutora a zkuste mu zavolat do kanceláře. Ověřte si ho také u Exekutorské komory, kde každý exekutor musí být členem.

Spamové e-maily

Nejspíš jste se s nimi už všichni setkali. Jde o nevyžádané zprávy, k nimž jste se nikde neregistrovali. Nemusí být nutně nebezpečné, ale zaplavují vaše schránky množstvím reklamy a jiných zpráv.

Preventivní rady

  • Neklikejte na odkazy v nevyžádaných zprávách. I u důvěryhodně se tvářících e-mailů si ověřte, že odkaz, na nějž chcete kliknout, není zkrácený nebo naopak příliš dlouhý a opravdu vede na webovou stránku, kterou chcete navštívit. Pokud už na odkaz kliknete, zkontrolujte znovu adresu stránky, kam vás odkaz přesměruje. Nejlépe je zadávat adresu ručně.
  • Pokud jde o podvodnou zprávu, nereagujte a smažte ji. Nemá smysl odpovídat ani negativně, můžete se tak objevit v mailing listech a takových zpráv bude chodit ještě víc.
  • Všímejte si překlepů, gramatických chyb, chybějící diakritiky, podivných slovních spojení nebo jiných nesrovnalostí.
  • Poměrně spolehlivé vodítko může být oslovení vaším jménem, počítačoví podvodníci nemají čas se zdržovat s nějakým oslovením, rozesílají e-maily naslepo a doufají, že se někdo chytí.
  • Zkontrolujte e-mailovou adresu odesilatele. Pokud zvláště za zavináčem je neznámá adresa, která neodpovídá doméně oficiální instituce nebo ji jen napodobuje, může jít o podvod.
  • Pokud podvodný e-mail přišel z vaší vlastní adresy nebo obsahuje vaše heslo, jde o častý trik. Doporučujeme heslo změnit a zapnout dvoufázové ověření.
  • Zavolejte na infolinku dané společnosti a ověřte si údaje. Nevolejte však na číslo, které uvádí e-mail, může být také podvodné.
  • V systémech, které to nabízejí, si zapněte dvoufázové ověření. Pokud útočník získá vaše přihlašovací údaje, může vám to pomoci zabránit jeho přístupu. Systém vás upozorní, pokud dojde k podezřelým pokusům o přihlášení.
  • Nenechte se zmást naléhavostí zprávy. Čím víc apelů na vaše rychlé jednání zpráva obsahuje, tím buďte obezřetnější.
  • Pokud zpráva uvádí, že váš účet byl zablokován, otevřete si ručně (nikdy ne přes odkaz ve zprávě!) webovou stránku a přihlaste se, jak jste zvyklí. Pokud se vám přihlášení podaří, zpráva byla podvodná.
  • Používejte e-mailové filtry, které identifikují a blokují podezřelé e-maily.
  • Neotvírejte přílohy z podezřelých e-mailů. Mohou obsahovat viry. Zvláště přílohy s příponami jako .exe, .scr, nebo .zip neotvírat!
  • Aktualizujte pravidelně softwarové vybavení svého počítače a mobilního telefonu. Některé útoky využívají bezpečnostních slabin zastaralých programů.
  • Před podvodem vás může ochránit také antivirový program s funkcí anti-phishing.
  • Pro komunikaci s úřady nebo bankovními institucemi využívejte oficiální kontakty, které najdete na jejich webových stránkách.

Podvody přes SMS

Podvodníci zneužívají také SMS zprávy, tento typ podvodů se označuje jako „smishing“. Stejně jako v předchozích dílech Jak nenaletět se podvodníci vydávají za reálné instituce či firmy. Někdy bývá SMS zaslaná až po předchozím telefonátu, který se snažil vzbudit pocit důvěry. Buďte obezřetní a nedejte se nachytat.

Nejčastější scénáře

Jak už jste z různých médií možná zaznamenali, v nedávné době se začaly objevovat například SMS vydávající se za Úřad práce, Ministerstvo práce a sociálních věcí nebo Českou správu sociálního zabezpečení, v nichž informovaly o údajném nároku na příspěvek na bydlení, zdravotním pojištění nebo sociálních dávkách.

Ministerstvo financí také varuje před podvodnými telefonáty a SMS, které nabízí možnost vrácení přeplatku na dani nebo naopak dluhu. Finanční správa nikdy v SMS zprávě neposílá aktivní odkazy, nevolá pomocí hlasového automatu a nepožaduje touto formou citlivé osobní údaje.

Dalším druhem podvodu, se kterým se můžete také setkat, jsou podvody, které se vydávají za energetické společnosti a pokouší se vylákat údajné nedoplatky za energie. Číslo účtu ani kód banky však neodpovídá oficiálním zdrojům.

Zvláště před blížícími se svátky bývají časté zprávy o nedoručení balíčku, které se vydávají za Českou poštu nebo některou zásilkovou společnost. Zpráva často obsahuje žádost o doplnění neúplných údajů o adrese, k čemuž máte otevřít odkaz. Jde ale o podvrženou napodobeninu oficiálních webových stránek, kterou 16 lze poznat podle nedůvěryhodného odkazu.

Může jít také o odmítnutí přístupů na bankovní účet, výzvu k aktualizaci služeb a další scénáře, o kterých jsme už psali u e-mailových a telefonních podvodů v předchozích článcích. Objevily se dokonce i falešná předvolání Policie ČR.

Autorizační kódy

(Nejen) uživatelé sociálních sítí by měli být obezřetní, pokud po nich někdo požaduje zaslání kódu, který jim přijde formou SMS na mobilní telefon. Nezřídka je o to útočník požádá prostřednictvím profilu někoho, koho znají, tento profil však byl také odcizen. Nikdy nemůžete vědět, zda skutečně komunikujete s konkrétní osobou. Útočník si tak objedná nějakou službu či produkt, a vy mu je nevědomky zaplatíte prostřednictvím svého mobilního operátora.

Odkazy v SMS

Text SMS zprávy často obsahuje odkaz na falešné webové stránky, které věrně napodobují oficiální stránky institucí či firem a snaží se pod dojmem např. vyzvednutí příspěvku na bydlení vylákat přístupy k mobilnímu bankovnictví nebo jiné citlivé osobní údaje. Hlavním ukazatelem, že jde o podvod, může být už samotná adresa odkazu, která bude obsahovat překlepy, nevěrohodné domény apod. Buďte proto na pozoru, při získání potřebných údajů vás podvodníci mohou připravit o velké sumy peněz.

Podvodným webovým stránkám se budeme ještě věnovat v některém z následujících čísel zpravodaje. Nezákonný obsah můžete nahlašovat prostřednictvím webu stoponline.cz a také Policii ČR.

Preventivní rady

  • Nejbezpečnější obranou je na odkazy neklikat a nijak nereagovat. Ministerstvo práce a sociálních věcí ani jiné instituce nikdy takovéto SMS nerozesílají.
  • V žádném případě nezadávejte bankovní přihlašovací údaje ani jiné citlivé údaje.
  • Zkontrolujte adresu odkazu, kde si můžete všimnout přehozených písmen v názvu instituce či jiných podivností. Podvodnou stránku tak můžete odhalit právě podle odkazu.
  • Texty bývají plné překlepů a chyb ve slovosledu. Text bývá strohý, strojově překládaný.
  • Pro komunikaci využívejte pouze oficiální kontakty. Nevěřte těm, které dojdou v SMS zprávě, ověřujte si je u oficiálních zdrojů.
  • Také si můžete zkontrolovat telefonní číslo. Obdobně jako e-mail z oficiální instituce nebude zpravidla zaslaný z jiné než vlastní domény, tak ani česká instituce nebude SMS zasílat ze zahraničních čísel (česká čísla začínají předvolbou +420).
  • Se stejným typem podvodu se můžete setkat i v aplikaci Whatsapp, zde můžete využít možnost nahlásit odesílatele.
  • Žádná banka ani úřad nepožadují zasílání přihlašovacích informací zprávou.
  • Pokud jste se nepřihlásili do žádné soutěže, je SMS o výhře také nevěrohodná.
  • Nikdy nikomu nepřeposílejte žádné autorizační kódy.
  • Nenechte se ovlivnit časovým nátlakem nebo mimořádně výhodnými nabídkami.
  • Pokud na vás někdo bude naléhat a budete přesvědčeni, že jde o podvod, neváhejte se obrátit na tísňovou linku Policie ČR a oznamte toto jednání. 

Kam nahlásit podvodné SMS

Přišla vám podezřelá SMS zpráva? Neodpovídejte na ni a neklikejte na odkazy. Přepošlete ji na číslo 7726 (jednotné pro všechny operátory) a poté ji smažte. Díky nahlášení můžou operátoři reagovat na podvodné jednání a provést další kroky jako například zablokování telefonních čísel nebo odkazů.


Projekty města Šlapanice
Městská knihovna Šlapanice
Senioři
Zdravé město
Odpady a svozy
Starostův přespolní běh
Munipolis
Utility report

Pondělí a středa, tedy tzv. úřední dny, jsou vyhrazeny přímo práci na pracovišti a v tyto dny jsou Vám úředníci plně k dispozici na svých pracovištích. Potřebný servis vám poskytneme i v ostatní dny, ale protože úředníci během nich mohou vykonávat svou práci i mimo radnici, doporučujeme využít možnosti telefonického, e-mailového či elektronického objednání.

8:00 - 13:00 jsou otevřeny na brněnském pracovišti pouze pokladna a přepážky odboru dopravy a odboru správních činností - občanské průkazy, cestovní doklady, evidence obyvatel, Czech POINT, ověřování podpisu a listin.
8.00 - 14.00 je otevřena podatelna. 

8.00 - 13.00 jsou na pracovišti ve Šlapanicích otevřeny pouze pokladna a přepážky Odboru správních činností - občanské průkazy, cestovní doklady a evidence obyvatel.
8.00 - 11.00 a 12.00 - 13.00 je na pracovišti ve Šlapanicích otevřena přepážka Czech Point, ověřování podpisu a listin.
8.00 - 14.00 je otevřena podatelna. 

Pondělí a středa, tedy tzv. úřední dny, jsou vyhrazeny přímo práci na pracovišti a v tyto dny jsou Vám úředníci plně k dispozici na svých pracovištích. Potřebný servis vám poskytneme i v ostatní dny, ale protože úředníci během nich mohou vykonávat svou práci i mimo radnici, doporučujeme využít možnosti telefonického, e-mailového či elektronického objednání.

8:00 - 12:00 jsou na pracovišti v Brně otevřeny pouze pokladna a přepážky Odboru dopravy a Odboru správních činností - občanské průkazy, cestovní doklady, evidence obyvatel.
8:00 - 13:00 je na pracovišti v Brně otevřena pouze přepážka Czech POINT, ověřování podpisu a listin.
8.00 - 14.00 je otevřena podatelna. 

8.00 - 12.00 jsou na pracovišti ve Šlapanicích otevřeny pouze přepážky Odboru správních činností - občanské průkazy, cestovní doklady a evidence obyvatel.
8.00 - 11.00 a 12.00 - 13.00 je na pracovišti ve Šlapanicích otevřena přepážka Czech Point, ověřování podpisu a listin.
8.00 - 13.00 je otevřena pokladna. 
8.00 - 14.00 je otevřena podatelna. 

Není úřední den. Je otevřena pouze  pokladna (8 - 12 hod.), podatelna (8 13 hod.) a přepážka Odboru správních činností - Czech Point, ověřování podpisů a listin (8 - 13 hod.) na pracovišti MěÚ Šlapanice, Opuštěná 9/2, Brno.

Není úřední den. Je otevřena pouze pokladna (8 - 13 hod.), podatelna (8 13 hod.) a přepážka Odboru správních činností - Czech Point, ověřování podpisů a listin (8 - 11 hod.) na pracovišti MěÚ Šlapanice, Masarykovo nám. 100/7, Šlapanice.

Top